FAQ

Zeven meest gestelde vragen

  1. Wat is Do-In Yoga?
  2. Wanneer kan ik Do-In Yoga doen?
  3. Waar kan ik Do-In Yoga doen?
  4. Voor wie is Do-In Yoga geschikt?
  5. Hoe word ik internationaal Do-In Yoga docent?
  6. Ik wil me wel verdiepen, maar geen docent worden…
  7. Help, ik heb onvoldoende vooropleiding

1. Wat is Do-In Yoga?

De Do-In Yoga is een Japanse bewegingsleer. Do-In Yoga is een meridiaan gebaseerde vorm van Yoga waarin Yin (verstilling) en Yang (activering) elkaar afwisselen. De bewegingen volgen elkaar hoe dan ook vloeiend op, in een flow. Je verblijft afwisselend langer in een houding (Kata), wat bekrachtigt (letterlijk en figuurlijk), of korter, waarbij alle bewegingen van houding naar houding aan elkaar geregen worden. De kata’s zijn bedoeld om de energie (Qi) in de meridianen door te laten stromen. Meridianen zijn energiebanen die door het lichaam stromen en de organen voeden. Deze orgaanmeridianen werken vooral helend op emotioneel niveau, ze zijn allen gekoppeld aan een kern-emotie. Naast strekkingen, maken ook drukpunt-, energie- en partner- oefeningen onderdeel uit van de Do-In Yoga. Binnen Do-In Yoga staat de Hara (onderbuik) centraal, de plek waar we draagkracht en aansturing vinden. Er wordt geleerd om vanuit de Hara te bewegen en te leven. Vanuit de draagkracht van de Hara, wordt het hart verwarmd (rust) en het hoofd verlicht (helder denken).

De Do-In Yoga omvat de kunst van het bewegen, letterlijk en figuurlijk. Met behulp van de speciale Oosterse lichaamsoefeningen versterk je zowel lichaam als geest. Je komt lekkerder in je vel te zitten: het lichaam verjongt, wordt soepeler en veerkrachtiger, de geest wordt helder, het hart ervaart rust. De bijzondere meridiaan-oefeningen zijn ook terug te vinden in de:

  • T’ai Chi, Qi Gong, Aikido en andere Oosterse krijgskunsten,
  • Hatha- en Poweryoga,
  • Shiatsu en Zen-meditatie.

Do-In Yoga is een actieve vorm van yoga en bestaat voor 80-90% uit actief bewegen en 20-10% uit rusten, ontspanning.

Do-In Yoga vindt haar oorsprong in de Taoïstische en Shiatsu leer. De oefeningen zijn terug te vinden in de Oosterse geneeswijzen en krijgskunsten. De Japanse psycholoog en shiatsu therapeut Shizuto Masunaga heeft in de vorige eeuw uitbreidingen gevonden op de klassieke meridianen: deze stromen via het desbetreffende orgaan en zijn basis strekkingen behandelen daarmee het complete lichaam. De Masunaga strekkingen vormen daarom een belangrijke rol binnen de Do-In Yoga.

De filosofie binnen Do-In Yoga is gebaseerd op het Taoïsme, Boeddhisme, en de vijf elementen en meridianen leer. Centraal staat het weer thuis komen in je lijf met behulp van de lichaams-gerichte energie-oefeningen, die bedachtzaam uitgeoefend worden. Het bewust trainen van je lichaam herstelt en ondersteunt het  zelf- helend en regulerend vermogen van het lichaam. De hoofd-hart-haar verbinding speelt hierbij een belangrijke rol: weet wat je doet (hoofd, gezonde verstand), doe het vanuit je hart (met (com)passie) en beweegt vanuit je Hara (buik). Bewegen is leven en leven is bewegen. Wat beweegt jou in het leven?

Do-In Yoga is een vorm van lichaamsgericht energiewerk. Door tegelijkertijd speels en bedachtzaam het lichaam te bewegen, verbind je het fysieke (aardse, yin) met het energetische (hemelse, yang). De adem heeft hierin een verbindende rol.

2. Wanneer kan ik Do-In Yoga doen?

Zodra je de link legt tussen wat je meemaakt op de yogamat en het dagelijks leven, opent zich de deur naar full-time Do-In Yoga. Je kunt Do-In Yoga de gehele dag beoefenen, geïntegreerd in al je dagelijkse activiteiten. Maar we beginnen natuurlijk relaxed en eenvoudig. Met het regelmatig beoefenen van de basis. Bijvoorbeeld 10 minuten per dag en een wekelijkse les. Tijdens een les kun je profiteren van de groepsenergie. Je vindt een wekelijkse lesDo-In-Stap cursus of Masterclass bij jou in de buurt bij het menu item “Vind Do-In”.

3. Waar kan ik Do-In Yoga doen?

Hetzelfde als wanneer. Je kunt Do-In Yoga overal beoefenen zodra je op begrijpt hoe je van al je bewegingen in het dagelijks leven Do-In Yoga bewegingen maakt. Maar ook hier geldt: begin eenvoudig en ontspannen. Maak een plekje vrij voor jezelf, waar jij je gemakkelijk voelt. Dit kan overal in je huis zijn, maar ook buiten, misschien in de tuin of in een park. Laat het een plek zijn waar je niet afgeleid wordt door het dagelijks leven en een moment van tijdloosheid kunt ervaren. Een yogamat is handig, maar als je net begint kun je ook een deken of handdoek gebruiken. Trek je dagelijks een paar minuten terug op de plek die jij voor jezelf gecreëerd hebt. Begin met een paar ademhalingen en het bewust ervaren van de grond waar je zit/ligt/staat, de aarde, de yogamat, de lucht om je heen, je lichaam, de ruimte waarin je aanwezig bent. Je bent nu klaar om je dagelijkse of wekelijkse Do-In Yoga oefeningen te doen. Download de gratis Do-In Yoga cursus om thuis van start te gaan of vind een docent bij jou in de buurt voor een groep- of privé les.

4. Voor wie is Do-In Yoga geschikt?

Het fijne van Do-In Yoga is, dat iedereen het kan beoefenen. Deze “art of polar movement” is gebaseerd op de bewegingsruimte, de mogelijkheden die er zijn, zodat iedereen kan genieten van het profijt, ongeacht je conditie. Natuurlijk is het van belang om af te stemmen met je behandelend arts als er gezondheidsproblemen zijn of andere beperkingen waarmee rekening gehouden dient te worden. Waarschijnlijk ben je niet in staat om alle Do-In Yoga oefeningen te doen, maar wie wel?  Je kunt in ieder geval altijd een Do-In Yoga docent benaderen voor persoonlijk advies, oefenprogramma en aanpassingen. Afhankelijk van je hulpvraag kan dit een gratis tip zijn of wellicht een privé sessie. Om veilig te trainen beweeg je je lichaam bewust en bedachtzaam tot de grens van weerstand, zonder iets te forceren. De beweging volgt je adem. Op deze manier kan de subtiele energie gaan doorstromen en wordt het zelfhelende vermogen van je lichaam gestimuleerd en versterkt. Ook het lichaam wordt uitgedaagd om de spieren te verlengen en te versterken terwijl het gelijktijdig via het zenuwstelsel kan ontspannen.

5. Hoe word ik Do-In Yoga docent?

Je kunt Do-In Yoga docent worden door je in te schrijven voor de opleidingen. De basisopleiding bestaat uit de Practitioner opleiding, een intensieve opleiding van 200 uur voor yogadocenten, mindfulness trainers, psychologen, therapeuten en coaches. Na het afronden krijg je de certificering tot Do-In Yoga Basic Teacher (BT) en kun je met de docentenlicentie beroepsmatig aan de slag.  

Wanneer je verder wilt studeren (geen verplichting), ben je van harte welkom in de vervolgopleiding: de Teacher opleiding, een verdieping en verbreding van de Practitioner opleiding. Je studeert af als Do-In Yoga Full Teacher (FT).

Afsluitend is er de mogelijkheid tot het volgen van de Master opleiding. Deze is staat gepland om in april 2018 te starten.

6. Ik wil me wel verdiepen, maar geen docent worden…

De Do-In-Stap cursus is een aanrader voor je. In deze vijf weekse cursus dompel je jezelf in een warm bad van Do-In Yoga. Met een wekelijkse verdiepings-sessie van 2 tot 2,5 uur krijg je alle tijd en aandacht om Do-In Yoga te belichamen, te ervaren in je lijf. Tijdens deze vijf weekse cursus ervaar je een retraite terwijl je ‘gewoon’ thuis blijft. Je leert een krachtige en eenvoudige serie om dagelijks thuis te oefenen. 

Voor wie geen achtergrond heeft in de leer van de meridianen en de vijf elementen is de Do-In-Stap cursus ook een aanrader.

Het volbrengen van deze cursus geeft je het certificaat “Do-In Yoga Kunstenaar”, omdat je de kunst van de Do-In Yoga ontmoet hebt. Ook biedt het je toegang tot de Practitioner opleiding, in het geval je  onvoldoende vooropleiding hebt.

7. Help, ik heb onvoldoende vooropleiding

Geen nood, neem gerust contact op met de school en overleg wat je ervaringen tot nu toe zijn en wat je aanspreekt aan de opleiding. Het kan zijn, dat de opleiding toch prima aansluit bij de plek in jouw leven op dit moment. Het kan ook zijn, dat het zinvol is om de Do-In-Stap cursus te volgen bij één van de geregistreerde docenten