Spanning in het bekken / de heupen

Photo by CATHY PHAM on Unsplash

Een veelgehoorde klacht en niet zo vreemd ook. Dit is de plek waar we vaak emoties opslaan en vasthouden. Er gebeurt heel veel in dit gebied. Het is ook onze basis: de Hara omvat zowel de bekkenbodem, als het bekken, de heupen, de onderbuik en de onderrug. Deze complete ‘schaal’ is als de ‘zetel van onze ziel’.

De ziel wil een bepaald pad wandelen…

Je snapt, dat het gaat om een diepe verbinding met ons authentieke zijn. De ziel wil een bepaald pad wandelen, datgene dat is bedoeld is. In ons bekken- en heup gebied (Hara) vinden we de draagkracht en de ‘perfecte balans’. (Denk maar aan een schaal met een ronde bodem). Vanuit deze plek vinden wij onze stuwkracht om vooruit te bewegen. En dat mag in vreugde!

Betrokken meridianen

De meridianen die betrokken zijn bij spanning in het bekken en de heupen zijn de maag, milt, lever en nier meridianen (zij lopen door de liezen). Dit samen met de galblaasmeridiaan door de zijkant van het lichaam en de blaasmeridiaan door de achterzijde. Wanneer we deze meridianen weer beter laten doorstromen door dagelijks op de juiste manier ze te behandelen, kunnen spanningen uit het bekken en de heupen verdwijnen.

Huh, wat zijn meridianen?

Meridianen zijn de banen waar de levensenergie (Qi) doorheen stroomt. Denk maar aan bloedvaten waar het bloed doorheen stroomt. Of aan rivieren waar het water doorheen stroomt. Meridianen zijn met ons gewone ‘blote oog’ niet zichtbaar, omdat ze niet fysiek, maar energetisch zijn.

De orgaan-meridianen zijn vernoemd naar het orgaan waarmee ze in verbinding staan. De orgaan-meridianen werken vooral helend op ons emotionele welzijn.

De wondermeridianen vormen een eerste vangnet bij onevenwichtigheden. Gezonde wondermeridianen betekent dat je veerkrachtig bent in veranderingen als bijvoorbeeld een andere baan, een nieuwe woning, een overlijden, scheiding, huwelijk, geboorte, een vakantie, etc. 

Do-In Yoga tip 1

Beoefen het Do-In Yoga riemkanaal, één van de acht wondermeridianen!

Zie tekening hieronder. Het bijzondere aan deze wondermeridiaan is, dat het de enige meridiaan is, die ‘dwarsligt’: als een riem om je taille. Alle andere meridianen stromen tussen hoofd en voeten, van boven naar beneden en beneden naar boven.

Alle meridianen die voor spanning in het bekken zorgen, kruisen dit riemkanaal. Daarom is het aan te bevelen het riemkanaal te behandelen. Let op: beter 1* met aandacht, dan 10* ‘ff snel’. 

  • Kom zitten in spreidzit. Als dat echt niet lukt, kleermaker-zit.
  • Handen stevig in de taille. Vingers wijzen naar de buikzijde, duimen naar de rugzijde.
  • Blaas de adem uit via de mond en buig langzaam opzij en geef tegendruk met de hand.
  • De andere hand drukt naar binnen en omhoog tegen de onderste ribben.
  • Herhaal 3 tot 10 keer en daarna de andere zijde.

 

Voortplantings- en spijsverterings-organen

Spanningen in het bekken- en heup-gebied hebben direct invloed op onze voortplantingsorganen en spijsvertering. Voldoende beweging maakt dat de energie in dit gebied door kan blijven stromen en boven- en onderlichaam met elkaar verbindt. Stel jezelf de volgende drie vragen:

  1. Heb je voldoende beweging dagelijks of zit je veel achter een bureau?
  2. Knellende kleding?
  3. En de ademhaling? Kun je makkelijk je borstkas en buik vullen bij de inademing en weer ontspannen bij de uitademing?

Bij de voortplantings-organen speelt sexualiteit een belangrijke rol. Ook ten aanzien van spanning in het bekken- en heup-gebied kunnen (onbewuste) overtuigingen ons belemmeren. We hebben vaak nog onbewuste overtuigingen bestaande uit beperkende gedachten, omdat dat ons zo is aangeleerd.

Do-In Yoga tip 2

Beoefen de Masunaga hartbeschermer en drievoudige verwarmer meridianen (1) en combineer deze met de halve duif (2) en de buikrol (3).

Zie de foto hieronder. Deze drie oefeningen laten de levensenergie in de liezen weer doorstromen. Hierdoor verdwijnt spanning uit het heup- en bekken gebied. In de liezen vinden we vaak emotionele blokkades. Van links naar rechts:

  • Linkerplaatje (1):
    Masunaga hartbeschermer en drievoudige verwarmer meridiaan oefening.
    Vanuit kleermakerszit de armen omhoog cirkelen en kruisen, vooroverbuigen en de handen gekruist op de knieën plaatsen, ontspan voorover en adem 3 tot 10 keer rustig door. Kom dan weer langzaam uit de oefening. Neem je tijd. Deze meridiaan oefening ondersteunt de spijsvertering en de levensvreugde.
  • Middelste plaatje (2):
    Yoga halve duif, goed voor de doorstroming van de meridianen van alle betrokken meridianen, die ik eerder genoemd heb, en vooral ook de behandeling en opening van de drukpunten in de lies-streek.
  • Rechterplaatje (3):
    De buikrol. Deze behandelt en masseert de onderbuik, en opent de liezen, zodat spanning uit het bekken- en heupgebied kan verdwijnen. Liggend op de buik de voeten vastpakken, de voeten drukken zachtjes in de handen zodat een strekking ontstaat. Het rollen ontstaat door een diepe inademing naar de buik en een langzame uitademing. Tijdens de ademhaling zet de buik uit en krimpt weer, waardoor het lichaam vanzelf gaat ‘schommelen’.

 

Tip 3: de belangrijkste Do-In Yoga oefening bij spanning in het bekken/heupgebied

De meest essentiële oefening voor deze klacht is: de Do-In Yoga sprinkhaan zelfbehandeling

Zie tekening hieronder. Zo voer je ‘m uit:

  • buikligging,
  • vuisten in de liezen,
  • benen uitstrekken en voeten van de grond,
  • adem zo diep mogelijk in de Hara 3 tot 10 keer

Neem daarna de tijd om uit te rusten in de buikligging met hoofd op 1 oor. Nadat je uitgerust bent, herhaal je de oefening en kom je op je andere oor liggen. Door de strekking ontstaat een drukpuntmassage op de plek waar de vuisten liggen, waardoor spanning uit het bekken- en heupgebied verdwijnt. De strekking zelf laat ook de energie in de betrokken meridianen doorstromen.

Combineer met deze met de reeds genoemde Do-In Yoga oefeningen uit tip 1 en 2:

  • Do-In Yoga riemkanaal massage strekking (tip 1)
  • Masunaga hartbeschermer / drievoudige verwarmer oefening (tip 2)
  • halve duif (tip 2)
  • buikrol (tip 2)

Bonus

Een serie voor de betrokken meridianen:
maag en milt (aarde element), blaas en nier (water element) en lever en galblaas (hout element).

De oosterse geneeskunst maakt gebruik van de vijf elementen leer. Deze elementen staan in verbinding met de vijf seizoenen (nazomer is ook een seizoen), de meridianen  en nog veel meer. De vijf elementen zijn: aarde, metaal, water, hout en vuur. Het begrijpen van de onderlinge verhoudingen tussen de elementen, is behulpzaam bij het samenstellen van diverse Do-In Yoga series.

Om deze complete serie te leren kan ik je aanbevelen een docent bij jou in de buurt te benaderen.

Bij deze serie worden de elementen van de meridianen als volgt betrokken: aarde kanaliseert water en water voedt hout. De volgorde is opgebouwd met een cyclus van aarde oefeningen naar water, dan hout. Daarna afronden met vuur en vervolgens metaal (hout voedt vuur en vuur smelt metaal). Zo is de serie compleet, een volgorde waarin de verschillende cycli van de vijf elementen (Shen en Ko) elkaar versterken en aanvullen.

  1. stabiliserende aarde oefening: ‘shifting the weight’ in kruiphouding

  2. dynamische water oefening: heupwandelen

  3. masserende hout oefening: ‘achterom kijken’

  4. ontspanning in vuur: Masunaga hartbeschermer en drievoudige verwarmer meridiaan oefening (zie tip 2)
  5. herstel in vuur: zelfbehandeling Masunaga dunne darm meridiaan in bovenbeen (vraag je Do-In Yoga docent)
  6. loslaten voor het metaal element:
    • bruggetje (vraag je Do-In Yoga docent),
    • in rugligging met voetzolen tegen elkaar aan en knieën naar buiten ontspannen, dan langzaam de knieën langzaam omhoog naar elkaar toe brengen tijdens de uitademing, inademing is pauze, maak er een zachte, masserende beweging van op het ritme van je eigen adem
    • savasana (ontspannen in rugligging navoelen)

Om deze complete serie te leren kan ik je aanbevelen een docent bij jou in de buurt te benaderen. Voor een privé-sessie of deelname in een groepsles. Bel of mail deze docent en vraag naar de mogelijkheden, ook als hij/zij de pagina nog niet heeft ingevuld. Via de contactgegevens kun je altijd terecht bij hem/haar.

 

Is een Do-In opleiding iets voor jou?

Ontdek ons brede aanbod in Yoga opleidingen. In vijf stappen inzicht in wat jou in de weg staat.

Meer weten?

About the Author

One comment on “Spanning in het bekken / de heupen

  1. Dag Claudia,

    wat een heerlijke oefeningen en goede tips! Heel erg bedankt voor je hulp, ook zo op afstand <3

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *