Do-In Yoga bij Parkinson

Parkinson

Er is me gevraagd naar Do-In Yoga tips bij Parkinson. Een ziekte, waar ik weinig van weet. Als ik naar de kern ga, kan ik een koppeling maken naar de betrokken meridianen en elementen. Daaruit vloeit een Do-In Yoga kata (serie van oefeningen) voort.

Allereerst: wat zijn meridianen?

Meridianen zijn de banen waar de levensenergie (Qi) doorheen stroomt. Denk maar aan bloedvaten waar het bloed doorheen stroomt. Of aan rivieren waar het water doorheen stroomt. Meridianen zijn met ons gewone ‘blote oog’ niet zichtbaar, omdat ze niet fysiek, maar energetisch zijn.

De orgaan-meridianen zijn vernoemd naar het orgaan waarmee ze in verbinding staan. De orgaan-meridianen werken vooral helend op ons emotionele welzijn.

De wondermeridianen vormen een eerste vangnet bij onevenwichtigheden. Gezonde wondermeridianen betekent dat je veerkrachtig bent in veranderingen als bijvoorbeeld een andere baan, een nieuwe woning, een overlijden, scheiding, huwelijk, geboorte, een vakantie, etc. 

Elementen, wat bedoel je?

Binnen Do-In Yoga bestuderen we de Oosterse leer van de vijf elementen, zoals toegepast in de shiatsu (Japanse massagetherapie). De vijf elementen zijn: water, hout, vuur, aarde en metaal. Ieder element is gekoppeld aan een specifiek seizoen en kern-kwaliteiten, waaronder een energierichting, type lichaamsbeweging, soort lichaamsweefsel, psychische en emotionele functies. Deze vijf elementen kennen een onderlinge samenhang, waarbij er twee cycli ontstaan: een voedende (Shen) en een controlerende (Ko). De voedende cyclus is rond, zoals een wiel dat draait. De controlerende cyclus geeft stevigheid aan dit ‘wiel’, zoals de spaken van een wiel. 

Parkinson is een hersenaandoening

Het ParkinsonFonds vertelt ons dat het een hersenaandoening betreft waarbij een kleine groep cellen in de hersenen beschadigt en afsterft. Daardoor kunnen de cellen geen dopamine meer aanmaken. Dopamine werkt als neurotransmitter en hormoon in ons lichaam. We hebben deze stof nodig om soepel te kunnen bewegen en deze bewegingen te kunnen controleren.

Do-In Yoga kijkt hier als volgt naar. De hersenen worden gevoed door het gouverneursvat. Dit is één van de acht wondermeridianen. Het gouverneursvat is een meridiaan, die loopt door de wervelkolom en heeft vertakkingen door de dunne darm meridianen in de armen. Ook de nier meridianen voeden de hersenen en zijn nauw betrokken bij hersenaandoeningen.

DRIE Do-In Yoga oefeningen voor de hersenen*

* wees geduldig en forceer niets, vraag voor meer informatie hulp bij een docent in de buurt!

Drie oefeningen om het gouverneursvat, de nier meridianen en de dunne darm meridianen door te laten stromen zijn:

  1. De rugrol
    De naam zegt het al: liggen op de rug, knieën naar de buik, handen in knieholtes, begin rustig met de onderbenen te ‘zwaaien’ zodat je gaat rollen over de rug
  2. De ploeg
    Deze naam komt uit de ‘gewone’ yoga. Binnen Do-In Yoga kan deze oefening ingezet worden om vanuit het gouverneursvat een verbinding te maken met de nier meridianen. Rol over de rug en zwaai de benen over het hoofd. Strek  je hielen van je af en je tenen naar je hoofd. Plaats de handen bij de heupen om de beweging te ondersteunen. Misschien raken je tenen wel de grond! 
    !!! let op: bij deze strekking NOOIT het hoofd opzij draaien en ook GEEN kussentje onder het hoofd !!!
  3. De Masunaga hart en dunne darm meridiaanstrekking
    Shizuto Masunaga is een Japanse psycholoog en shiatsu therapeut die vorige eeuw uitbreidingen ontdekte op de bekende orgaanmeridianen (energiebanen vernoemt naar het orgaan waaraan ze gekoppeld zijn). Bij deze strekking zit je rustig op je billen, plaats je je voetzolen tegen elkaar aan en pak je je voeten vast met je handen: linkerhand over rechterhand. Adem in en strek op, adem uit en buig ontspannen voorover. Laat de ellebogen wijd naar buiten wijzen (misschien raken ze wel de grond 😉 ). 

Zie onderstaande plaatjes. Van links naar rechts worden de oefeningen 1. rugrol, 2. ploeg en 3. Masunaga hart en dunne darm meridiaanstrekking uitgevoerd. Kijk goed naar het gezichtje en volg vanaf daar de weg naar de voeten. In plaatje 2. ploeg zijn de armen niet getekend!

Dopamine

Betrokken meridianen: met name de blaas- en nier- meridianen. Zij zijn betrokken bij het zenuwstelsel en de hormoonhuishouding, alsook de oerkracht van het leven en de daarbij behorende vlucht- of vecht- reactie.

TWEE Do-In Yoga oefening voor dopamine

* wees geduldig en forceer niets, vraag voor meer informatie hulp bij een docent in de buurt!

Zie onderstaande plaatjes. Van links naar rechts: de Masunaga blaas – nier strekkingen (1) en de omgekeerde V (down dog, 2).

  1. Kom rechtop zitten op de billen en strek de benen naar voren. Adem in en cirkel de armen zijwaarts omhoog tot boven het hoofd, reikend naar de ‘hemel’. Adem uit en buig vanuit deze omhoogstrekking naar voren. Richt je blik op de horizon, op een punt of plek ver voor je. Strek je armen daar heen. Draai de duimen naar binnen toe omlaag en ontspan dan het hoofd tussen de armen. Adem 3 tot 10 keer in deze houding en kom er dan ontspannen uit.
  2. Omgekeerde V: kom rechtop staan en ontspan je kin naar de borst. Adem uit en laat het hoofd omlaag gaan, rol vanaf staand naar beneden, wervel voor wervel, totdat de handen de grond raken. Haal je dat niet, buig dan je knieën. Zorg ervoor dat je hielen plat aan de grond blijven. Als je handen de grond raken, wandel dan langzaam met de handen naar voren en ervaar hoe het is om op handen en voeten te staan. Druk de grond van je weg, naar beneden, zodat je lichaam zich opstrekt, uitrekt. Duw met je handen je eigen gewicht richting je voeten. Als het nog niet zo gemakkelijk gaat, buig je knieën dan iets.

Ademhaling

Tijdens de uitademing worden afvalstoffen uit ons lichaam verwijderd, uit het bloed via de longen naar buiten. Dat betekent dat er minder afvalstoffen in het bloed overblijven die door de nieren verwerkt moeten worden. En dus minder belasting voor de nieren en meer energie over voor andere dingen, zoals bewegen. De bijnieren zijn betrokken bij de aanmaak van dopamine. Het is dus voor mensen met Parkinson extra belangrijk om de nieren vrij en fit te houden en zo min mogelijk extra te belasten. Aandacht voor de uitademing met een ‘phhhhh’ geluid door de mond helpt hierbij. Dit is het geluid dat de nieren helpt gezond te blijven en zoveel mogelijk afvalstoffen uit te ademen. Inademing komt altijd weer vanzelf. De natuurlijke adem kun je ondersteunen door vooral aandacht te schenken aan de uitademing en de inademing te laten komen zoals die komt.

TIP: Do-In Yoga adem oefening

  1. uitademen door de mond met geluid ‘phhhh’ (zuchtend pufje), inademing vanzelf laten komen (beoefen deze ademhaling tijdens de Do-In Yoga bewegingen)
  2. Yin en Yang adem visualisatie: tijdens de inademing door de neus beweeg je met je gedachten via de neus, voorhoofd, over het hoofd, door de wervelkolom naar de bekkenbodem, tijdens de uitademing beweeg je met je gedachten door het midden van de voorkant van je lichaam omhoog, vanaf de bekkenbodem, via de navel, borstbeen, keel en mond naar buiten (bouw op van 3* tot 20*)

Controleren

Bij het controleren van bewegingen, is de Ko-cyclus betrokken. Deze specifieke volgorde van Do-In Yoga oefeningen ondersteunt de coördinatie. De Ko-cyclus kan gezien worden als de spaken van een wiel. Deze cyclus staat voor een specifieke element-volgorde. Dat wil zeggen: als je een complete serie beoefent, maak dan gebruik van deze volgorde: element water → element vuur → element metaal → element hout → element aarde → element water. Per element kun je een bijpassende Do-In Yoga oefening kiezen. Om het bloed lekker door te laten stromen is het fijn om de serie dynamisch te houden in een langzaam en ontspannen tempo.

Complete Do-In Yoga kata bij Parkinson*

* als je niet bekend bent met deze oefeningen en je wilt ze graag leren, neem dan contact op met een Do-In Yoga docent bij jou in de buurt.

  1. water
    basishouding staand, afrollen, omgekeerde V, oprollen,
    zittend: yang enkelvat (wondermeridiaan) en
    Masunaga blaas/nier meridianenstrekking
  2. vuur
    zittend vlinderen,
    wip-wap en
    Masunaga hart/dunne darm zelfmassage
  3. metaal
    staand klap handen voor – klap handen achter,
    uitvliegen en
    Masunaga long/dikke darm
  4. hout
    staand spreidstand gekruiste driehoek,
    zittend Masunaga lever/galblaas,
    Yang verbindingsvat
  5. aarde
    Qi-Flow Salutation
  6. water
    rugligging met benen omhoog,
    eventueel kaars en ploeg,
    dan savasana

Om deze complete serie te leren kan ik je aanbevelen een docent bij jou in de buurt te benaderen. Voor een privé-sessie of deelname in een groepsles. Bel of mail deze docent en vraag naar de mogelijkheden, ook als hij/zij de pagina nog niet heeft ingevuld. Via de contactgegevens kun je altijd terecht bij hem/haar.

Is een Do-In opleiding iets voor jou?

Ontdek ons brede aanbod in Yoga opleidingen. In vijf stappen inzicht in wat jou in de weg staat.

Meer weten?

About the Author

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *