Zo zit de Do-In Yoga les in elkaar

Nieuwe energie met Do-In Yoga

Met Do-In Yoga versterk je spelenderwijs het fysieke middelpunt van je lichaam. Dit middelpunt wordt je Hara genoemd. Dat is Japans voor buik én persoonlijkheid. Deze oosterse gezondheidsoefeningen zijn oorspronkelijk bedoeld als zelfbehandeling. De lessen kunnen naar wens een activerend of sederend karakter hebben. Inspannen vanuit ontspanning levert meer kracht en lenigheid op dan vanuit een gespannen situatie. Kracht en lenigheid wordt opgebouwd in lichaam én geest.

Lesvormen

Do-In Yoga kan in diverse vormen aangeboden worden:

  • in groepsverband als cursus
  • individueel als personal training
  • korte impuls aan het begin of eind van een vergadering
  • compleet lesuur bij yoga/dans/sportscholen
  • workshop in specifiek thema
  • geïntegreerd in een bestaande sportles bij de warming-up en cooldown
  • ter ondersteuning van therapeutische trajecten

Voor wie

Iedereen van elk niveau en van elke leeftijd kan aan deze bewegingsvorm deelnemen. Er wordt gewerkt vanuit de mogelijkheden van het lichaam. Oefeningen worden hierop aangepast. 

Achtergrond

De Do-In Yoga bewegingsleer bestaat uit traditionele oefeningen afkomstig uit Aziatische disciplines zoals Aikido, Qi Gong, T´ai-Chi, Zen en yoga. De filosofische leerweg van de Do-In Yoga is terug te vinden in het Boeddhisme, Shintoïsme en Taoïsme. Do-In Yoga oefeningen zijn erop gericht je meridianen (energiebanen) te strekken, te behandelen en in balans te brengen. Je merkt de mogelijkheden en onmogelijkheden van je lichaam en de invloed daarvan op je geestelijke gesteldheid.

Oefeningen Do-In Yoga betekent letterlijk ’verbinden door de weg (Do) naar binnen (In)’ en bestaat uit o.a.

  • rustig en aandachtig losmaken van de gewrichten en spieren (opwarmoefeningen, zodat de energie kan stromen, veel blokkades zetten gewrichten vast)
  • speciale strekoefeningen voor het lichaam m.b.v. de buikademhaling, waarbij de meridianen gestrekt en geopend worden
  • krachtopbouwende oefeningen, waarbij de hara (buik) zich ontwikkelt
  • zelf-’massage’ technieken, waarbij de eigen drukpunten gestimuleerd worden energie oefeningen (vloeiende t’ai chi achtige bewegingen
  • partneroefeningen (oefeningen in tweetallen)

Lesinhoud

Afhankelijk van de behoeften van de deelnemers (doelgroep) die de Do-In Yoga docent kiest, kan bij iedere les, workshop of cursus de nadruk op een specifiek type oefeningen worden gelegd, zoals bijvoorbeeld:

  • een les met veel zelfmassage technieken,
  • een les gebaseerd op het strekken en openen van energiebanen
  • een les waarin samenwerking en vertrouwen centraal staat met partneroefeningen.

Er wordt veel aandacht geschonken aan de natuurlijke bewegingsruimte van het lijf, NIETS forceren, met andere woorden het meebewegen met de flow van het lichaam. Hierdoor ontspant het lijf zich gemakkelijker.



Wees sociaal en deel!Tweet about this on TwitterShare on Facebook18Share on Google+0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest1Email this to someone