Ontzenuwen in 5 stappen

  • Nerveus of doorlopend op adrenaline?
  • Eén bonk zenuwen ?
  • Prikkelbaar of verdoofd gevoel ?

Tijd om te ontzenuwen. In rustiger vaarwater komen. Het zenuwstelsel maakt onderdeel uit van het water element. En rustig vaarwater kalmeert het zenuwstelsel. Het water element is verbonden met de energie van de winter, de verstilling. Winterslaap. Adempauze. Tijd om op adem te komen. Van verdoofd, doofheid, naar het horen van de stilte. Tijdens meditatie luisteren naar de stilte brengt je (weer) in contact met je innerlijke stem. Deze stem spreekt vanuit de stilte, vanuit de bron, vanuit liefde. Te herkennen door de oase van rust die je ervaart wanneer je ‘m hoort. Te herkennen aan het kalmerende effect.

Ontzenuwen in vijf stappen doe je zo

Stap 1 Ontladen, onrust eruit

Do-In Yoga oefening “rugrol”

Rollen over de rug met aandacht voor het masseren  en herstellen van de zenuwen in de rug, de wervelkolom en de lange rugspieren. Begin liggend op de rug en trek de knieën naar de borst. Handen in de knieholten. Inademend de knieën naar je toe, uitademend de druk loslaten. Intermediate: begin de benen te zwaaien en van lig naar zit en terug. Oefen totdat je dit met gestrekte benen en armen kunt. De rol komt vanuit de Hara. Advanced: rol door tot aapzit en staan en strek de benen over het hoofd. Ongeacht hoe gevorderd je bent, oefen de beweging die op dit moment bij je past, zachter en kleiner of krachtiger en groter.

Stap 2 Bevrijd jezelf van hetgeen je op je heupen hebt 

Do-In Yoga oefening “heup wandelen”

Kom zitten op je mat met de benen gestrekt naar voren. Glimlach in je heupen en je hart en wandel vanuit je zitvlak naar achteren en naar voren. Tel het aantal stappen: wandel 9 keer met iedere heup, dus 18 stappen naar voren en 18 stappen naar achteren.  Het maakt niet uit of je eerst naar achter of eerst naar voren wandelt. Speel, ervaar, ontdek. Je mag genieten en de tel kwijt raken! Maak er een heup-heup-hoera-dansje van. 

Stap 3 Ruimte voor ontspanning

Do-In Yoga oefening “halve water-strekking”.

Kom zitten op je mat met de benen gestrekt naar voren. Buig één been en leg deze voet tegen de binnenkant van je andere been. Zover het prettig voelt voor jou, zo hoog mogelijk. Stel je een onzichtbare lijn voor tussen de heup van je gebogen been en de knie van je gestrekte been. Adem in en cirkel de armen zijwaarts omhoog, laat je lichaam lang worden, strek je heerlijk uit. Adem uit en buig voorover, pak je voet vast. Of leg je handen tot zover ze kunnen komen. Aandacht voor de strekking door de achterkant van je been en de verbinding met de lijnen door je rug, door de nek, over het hoofd, tot in je ogen. Blijf 10 ademhalingen zitten en wissel dan van kant. Ook 10 ademhalingen aan de andere kant. Neem je tijd. 

Stap 4 Activeer doorstroming

Do-In Yoga oefening “water beenzwaai”

Kom zitten op je mat met de benen gestrekt naar voren. Pak één grote teen met je wijsvinger en middelvinger. Deze vingers schuif je tussen je grote teen en je eerste kleine teen (zeg maar je wijs-teen). Zo omvat je je grote teen. Als je er niet bij kunt, buig eenvoudig je knie. Je andere, vrije hand,, ligt op je boven been. Stabiliseer in gedachten je vrije been. Adem en zucht en til daarna je andere been omhoog. Zwaai het been 10* heen en weer van links naar rechts met je handgreep (wijsvinger en middelvinger om de grote teen). Kijk naar je enkel. Adem door en glimlach. Laat het zijn zoals het is. Wissel en zwaai je andere been 10* van links naar rechts terwijl je je grote teen vasthoudt.

Stap 5 Mindful verbinden

Do-In Yoga oefening “voetmassage”

 Eindig je ontzenuw-sessie met het behandelen van je voeten. Kom zitten op je mat met de benen gestrekt naar voren. Buig één been en breng de voet hiervan over het bovenbeen van je andere been. Geef je voet een hand: vingers ene hand tussen tenen andere voet gevouwen, zoals in een bid-positie. De hand die overblijft pakt de enkel en stabiliseert deze. Zo kun je de voet rond draaien en naar voren en achteren strekken. Laat los en wandel met je duimen over de voetzool. Duimen wandelen samen, als Yin en Yang. Volg je hart en kneed, strijk en behandel je voet met liefde. Eindig met het kloppen van de voetzool. Wissel en behandel je andere voet. 

Afsluiten

Sluit af met een kleine meditatie: zittend met de duimen rustend op het zachte plekje middenin de voetzool, net onder de bal van de voet. Of kom liggen op de grond met de voetzolen tegen elkaar aan en de knieën ontspannen naar buiten. Eventueel met de vuisten onder je billen voor extra ondersteuning. Of kies ervoor te liggen op de rug en de voeten dichtbij de heupen te plaatsen met de voetzolen op de grond rustend en de knieën ontspannen naar elkaar toe ‘gevallen’. Blijf liggen of zitten totdat je vanuit je lichaam een seintje krijgt dat “het”  klaar is. 

Dankjewel en geniet van de kalmte!

Les volgen

Wil je zelf een keer Do-In Yoga les volgen? Kijk dan in het lessen overzicht waar en bij wie je terecht kunt.  Of neem contact op met één van onze docenten voor een persoonlijk consult. 

 

Is een Do-In opleiding iets voor jou?

Ontdek ons brede aanbod in Yoga opleidingen. In vijf stappen inzicht in wat jou in de weg staat.

Meer weten?

About the Author

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *