Do-In Yoga bij een Jetlag

Wanneer je last hebt van een jetlag is je interne lichaamsklok nog niet afgestemd op de nieuwe tijdzone. Door deze een reset te geven, stem je lichaam af op de nieuwe tijd. Zo los je je jetlag op. Ook handig bij de wisseling winter- en zomertijd.

Met een eenvoudige strijk-serie geef je een reset aan je interne lichaamsklok. Dit doe je lichaam te strijken in de meridiaanstroom volgens de zogeheten orgaanklok.

Gebruik voor de strijkingen twee/drie vingers tot een hele hand. Volg je gevoel, alles is goed. Door een breed oppervlak te gebruiken in je strijkingen en je intentie zorg je ervoor dat de meridianen doorstromen in de nieuwe tijd cyclus.

Voorbereiding:

1.) strijk van je schaambeen door het midden van je romp omhoog tot aan je kin en draai dit punt ‘vast’

2.) strijk vanuit het puntje van je staartbeen omhoog langs je wervelkolom, tot zover je kan, pak ‘de draad’ denkbeeldig over en vervolg de wervelkolom tussen de schouderbladen, door de nek, over het hoofd, tussen de wenkbrauwen door, over de neus en eindig net boven je bovenlip

Strijk-serie:

Let op: je begint én eindigt met de meridiaan van de nieuwe tijdzone.

Nieuwe tijd

Meridiaan

Strijking

03.00-05.00

Longen

begin onder het sleutelbeen en strijk naar je duim, herhaal in de andere arm

05.00-07.00

Dikke darm

Begin bij de wijsvinger en strijk naar de schouder, nek, gezicht, neus, eindig naast de neus aan tegenovergestelde zijde, herhaal in andere arm

07.00-09.00

Maag

Begin in de onderrand van de oogkassen, strijk omlaag tot aan de kaakrand, strijk omhoog naar het voorhoofd waar je denkbeeldige ‘hoorntjes’ zitten, strijk terug omlaag naar de kaakrand, door de keel over de borsten, buik en buitenste rand van de bovenbeenspieren en scheenbeen, naar je tweede tenen. Je kunt met twee handen beide zijden tegelijk strijken.

09.00-11.00

Milt

Strijk vanaf de grote tenen omhoog langs de binnenkant van de scheenbenen, rand knieschijf, binnenste rand bovenbeenspieren, over je buik naar de oksels en weer iets omlaag

11.00-13.00

Hart

Strijk vanuit de oksel naar de pink. Herhaal in de andere arm.

13.00-15.00

Dunne Darm

Strijk vanaf de pink naar midden van het schouderblad (rugzijde), over de nek naar het gezicht (jukbeen) en naar het oor (scharnierpunt boven/onderkaak). Herhaal andere zijde.

15.00-17.00

Blaas

Begin in de binnenkant van de ogen, over het hoofd, door de rug (beide zijden naast de wervelkolom), over het heiligbeen, naar de zitbotten, door de achterkant van de benen tot in de kleine tenen.

17.00-19.00

Nieren

Begin in het midden van de voetzolen en strijk omhoog langs de achter/binnenkant benen, via het schaambot net links en rechts van de middenlijn door de romp tot de plek waar sleutelbeenderen en borstbeen samen komen.

19.00-21.00

Hart beschermer

Strijk vanaf de buitenzijkant van de borst naar de schouder door het midden van binnenkant van de arm naar de middelvinger. Herhaal aan de andere zijde.

21.00-23.00

Drievoudige verwarmer

Strijk vanaf de ringvinger over het midden van de arm naar de schouder achter de monnikskapspier langs naar de nek over de schedel om het oor heen naar het uiteinde van de wenkbrauw. Herhaal aan andere zijde.

23.00-01.00

Galblaas

Strijk vanaf de slapen naar het oor, omhoog langs de haargrens, over de zijkanten van het hoofd naar de schouder, via de voorkant van het lichaam naar de oksel, langs de zijkanten van het lichaam helemaal omlaag, door de enkels naar de 4e tenen

01.00-03.00

Lever

Strijk vanaf de grote tenen omhoog langs de binnenkant van de benen door de voorkant van de romp tot het midden net onder de borsten

Afsluiting:

Herhaal de voorbereiding en je lichaam staat is afgesteld in de nieuwe tijd.

TIPS:

Bekijk de meridiaanstroom in 3D op Youtube:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL4HVjxH8H7A7GhlbNJNQyQt-dXgLsSsEc

Bekijk de uitleg van Pam op Youtube:
https://youtu.be/sAH9zrDEWjI

Is een Do-In opleiding iets voor jou?

Ontdek ons brede aanbod in Yoga opleidingen. In vijf stappen inzicht in wat jou in de weg staat.

Meer weten?

About the Author

One comment on “Do-In Yoga bij een Jetlag

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *