Practitioner

Do-In Yoga basic teacher

 

“Life is 10% of what happens to you and 90% of how you deal with it.”

Je leert praktische vaardigheden om je verder te bewamen in die 90%. We maken hierbij gebruik van de tools uit de Do-In Yoga leer.

Stilstaan bij bewegen

Do-In-PractitionerFinischZo binnen, zo buiten… ontdek nieuwe skills uit een eeuwenoude leer met eigentijdse praktische aanpak. De spiegel van het dagelijks leven is inspirerend. Ze wordt samen met de theorie op vele manieren toepasbaar gemaakt. Met de Do-In Practitioner opleiding leer je hoe.

De opleiding heeft tot doel je een persoonlijke en eigentijdse verdieping te geven in de Do-In Yoga leer. De held in jou openbaart zich en je leert op eigen-wijze een bezielende Do-In Yoga groeps- of privé les geven.

Het resultaat: jezelf (her)ontdekt, sterker in je schoenen, vertrouwen op je innerlijk weten,  een upgrade van je bestaande vaardigheden en verrassende nieuwe openbaringen.

De Do-In Practitioner opleiding bestaat uit drie modules (Kata’s, Experience en Communication). De modules Kata’s en Communication zijn de twee vijfdaagse intensives. De module Experience omvat jouw persoonlijke leertraject, bestaande uit zo’n 10 uur per week eigen beoefening, zelfstudie en (stage)lessen. Hierin wordt je individueel begeleid. De opleiding is procesgericht van opzet. Ze gaat uit van het verder ontwikkelen van jouw unieke kwaliteiten en talenten. Zo ontwikkel je jezelf tot een zelfverzekerde en effectieve Do-In Yoga basic teacher. 

Teach spiegelt Learn

Na het volgen van de opleiding heb je jezelf bekrachtigd. Je herkent jezelf en weet wie je bent, wat je wilt en wat je kunt. Hetgeen je geleerd hebt, kun je doorgeven als Do-In basisdocent. Tijdens de opleiding ontdek je op welke manier Do-In Yoga deel uitmaakt van jouw leven. We ervaren de energiën uit de vijf elementen vertaald naar beweging:

vuur: flexibiliteit, verlenging, strekken (van binnen naar buiten)
aarde: stabiliteit, balans (geaardheid)
metaal: kracht, versteviging (van buiten naar binnen)
water: mobiliteit (flow, vloeiendheid)
hout: behendigheid (start-stop bewegingen, reactievermogen)

Praktijk

  • Do-In basishoudingen staand, zittend, liggend en overgangsoefeningen
  • Masunaga meridiaan strekkingen en strekkingen van de wondermeridianen
  • Qi Flow Salutation (Claudia Heijdel)
  • Bewegingsvormen per element
  • Hara ademhaling en hoofd-hart-hara verbinding
  • Ki-opbouwende oefeningen
  • Drukpunt-oefeningen
  • Energie-oefeningen
  • Partner-oefeningen

Theorie

  • de leer van yin en yang en de 5 elementen (transformaties) vertaald naar beweging
  • de 12 energiebanen (meridianen) en hoe deze beïnvloeden met bewust bewegen
  • de 8 bijzondere energiebanen (meridianen) basistechniek en functie
  • de Shen en Ko cyclus als inspiratie voor het ontwikkelen van vele oefenseries
  • basisfuncties per meridiaan in relatie tot les opbouw
  • diagnosticeren en communicatie via de 4 Shins
  • lesplan en communicatie via de 4 Shins

Didactiek

  • les geven in de Do-In Yoga basisoefeningen
  • basisoefeningen aanpassen aan cursist
  • basis lesopbouw en variëren met de geleerde oefenseries 
Les inhoud en les opbouw

Do-In Yoga Studiebelasting:

De complete opleiding bestaat uit 200 uur. Dat betekent gemiddeld 10 uur zelfstudie per week, bestaande uit dagelijkse beoefening, reflectieverslagen, praktijkervaring en drie studieverslagen.

Vakinhoudelijke kennis en inzichten Practitioner opleiding

Alle opleidingen van de Do-In School zijn gericht op drie essentiële peilers:

  • Lichaamsbewustzijn: lichaams-gerichte technieken ter bewustwording en heling van het lijf
  • Energie: doorstroming en de etherische ziel
  • Communicatie: interactie in jezelf, met de ander en in de groep

Vanuit de ‘neutrale houding’ staat de client of cursist centraal. De Do-In Yoga docent corrigeert niet, hij/zij geeft suggesties. De Do-In Yoga docent stuurt niet, hij/zij begeleidt de cursist of client in de eigen reis. De Do-In Yoga docent neemt waar met behulp van de 4 Shins. Hij/zij is in staat om te begeleiden vanuit deze waarnemingen, en de eigen interpretatie opzij te zetten.

Do-In Kata’s

De kata’s (kortweg houdingen) verbinden het lichaamsbewustzijn, de energiedoorstroming en inzicht in communicatie. In de yoga worden ze asana’s en namaskara’s genoemd. Het beoefenen van deze fysieke houdingen, aan elkaar geregen in diverse vormen, geeft niet alleen op lichamelijk niveau een betere conditie en gezondheid.

Door de kata’s bewust en met gerichte aandacht uit te voeren, op het ritme van de adem, overstijgen ze het fysieke. Lichaam en geest worden één. Zo ontstaat meer inzicht in het eigen handelen en in het eigen proces. Dat is de spiegel van de eigen beoefening. Hierdoor kan gemakkelijker onderscheid gemaakt worden tussen blokkerende gedachten en filters, en de neutrale houding.

 

Data en locatie Practitioner opleiding

 

Reserveer mijn plek

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren



Wees sociaal en deel!Tweet about this on TwitterShare on Facebook6Share on Google+0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone